Baca Selanjutnya Di: http://entry44.blogspot.com/2010/04/cara-membuat-link-berkedip-saat-kursor.html#ixzz1NzR3zzVK simfony jiwa: Refresh HATI

Translate

lagi nge-hop

Friday, February 24, 2012

Refresh HATI


Bila kita memulaikan sesuatu kadang-kadang kita lupa letakkan NIAT, lupa baca BASMALLAH. Sebab itu bila ada masalah kita cepat menyerah.

Bila kita berniat, kadang-kadang kita lupa letakkan USAHA, tunggu diSEGERAKAN baru hendak mengolah. Sebab itu bila kerja tak menjadi maksimal, kadangkala angkat kaki.

Bila kita berusaha, kadang-kadang lupa hendak BERDOA, siang malam keluarkan tenaga dan waktu. Sebab itu bila kerja masih tak sempurna dan mudah putus asa.

Bila kita berniat berusaha dan berdoa, kadang-kadang kita lupa untuk bertawakkal kepada Yang Esa. Bertawakkal pun pada bicara tetapi di hati masih BUTA. Sebab itu bila dilanda masalah kita cenderung marah tak tentu arah.

Bila kita berniat berusaha berdia dan bertawakkal, kadang-kadang kita tetap ALPA. Hendak sebut HAMDALLAH pun susah. Berdia pun sekali sekala, bersyukur cuma sebentar. Sebab itu bila kita sukses lalu ALlah datangkan ujian dan musibah supaya kita ingat dan kembali ke jalan yang ridho. Tetapi kita kecewa sampau mencri jalan yang termudah, membenci diri.

Kita manusia ciptaan ALlah SWT. Bernafas di udara yang sama. Bila lemah ALlah itu ada, bila derita ALlah itu bersama. Senang, susah, sedih, gembira. Allah takkan lupa pada langkah kita. Tapi sememangnya lahiriah kita, kadang-kadang lebih suka DIPUJI. Sebab itu kita jarang MEMUJI Yang Maha Terpuji. Kadang-kadang lebih suka DICINTAI. Sebab itu kita lupa MENCINTAI Yang Maha Mencintai. Kadang-kadang kita lebih suka menyendiri, tapi lupa Allah sedang MEMPERHATIKAN. Sebab itu teruskanlah BERMUSAHABAH pada Pencipta, karena dalam firman Allah Surah Ar-Ra'd:11.

Cobalah, pada masalah harus bersabar dan ridho. Pada ujian harus tabah dan teguh. Pada kegagalan harus usaha doa dan tawakkal. Pada kesuksesan di dunia bukan pengukur kesuksesan di akhirat. Kekayaan harta di dunia bukan pengukur kebahagiaan di akhirat. Kesusahan dan penderitaan di dunia belum tentu bersambung di akhirat. Kealpaan kita di dunia pasti menjadi kesakitan kita di akhirat. Di sana itulah yang perlu kita kejar. Agar dunia mengikuti dengan ridha. DI sanalah akhirat yang pasti. surga yang terindah atau neraka yang menyala! Salam ukhuwah fillah.

No comments:

follow

Followers

My Blog List